UUTTA! SF Caravan Nurmijärvi ry:n blogisivu!

Matka Kroatiaan >

Keskiviikko 7.9.2022 klo 18.16 - Arto Kiviluoma

Koronapandemian seurauksena keväälle 2020 tilattu laivamatka Helsingistä Travemyndeen toteutui vihdoinkin 2022 toukokuussa. Matkan tarkoitus oli tutustua Kroatian maisemiin ja tietysti muihin matkan varrelle sijoittuviin paikkoihin. Kylmän keväämme innoittamina odotimme kesäisiä lämpötiloja kohdemaassa Kroatiassa, ja niitähän saimme kokea jopa +28 C asteen helteinä.

Toukokuu on vielä hiljaista aikaa turistien suhteen, joten leirialueilla oli hyvin tilaa ja ennakkovarauksia paikoille ei tarvinnut tehdä.

Laivamme saapui Travemyndeen illalla klo 21.30 joten ensimmäinen yö tuli vietettyä sataman lähellä olevalla Ivendorfin Campingillä. Rauhallinen ja siisti paikka, jossa saimme hyvät yöunet. Aamutoimien jälkeen lähdimme ajomatkalle kohti Leipzigia Knaus Campingille. Päivän ajomatkaa tuli yli 500 km.
    Moottoriteillä oli helppo ja sujuva liikenne muutamien taukojen ohella. Saavuimme kohteeseemme sopivasti ennen alueelle saapuvia DDR:n Kult-Treffen osanottajia, joita saimme ihailla koko viikonlopun ajan. Odotimme yöllistä hulapaloota, mutta petyimme ja saimme nukkua hiljaisuudessa, jossa vain kevätlinnut pitivät omaa konserttiaan.
    Kaupungin vanha tori ja sitä reunustavat rakennukset katsastimme polkupyörien kyyditseminä, torikauppiaalta ostettu lämmin gulassikeitto maistui aivan mahtavalta ja piristi kierrostamme.

Kuva yllä: Leipzigin Knaus Campingillä DDRn Kult-Treffien osallistujia

Sunnuntaina matkamme jatkui kohti Myncheniä ja Salzburgin suuntaan kohti Chiemsee Strand Campingia. Toimivat uudehkot tilat ja upea järvimaisema, vilkasliikenteinen tie hieman verotti alueen rauhallisuutta. Pyörätie kylälle oli iloinen yllätys ja tutustumisen arvoinen keskusta vain muutaman kilometrin päässä.
    Kaksi yötä vietimme ja matkamme jatkui kohti Itävaltaa ja edellen Slovenian Bledin
River Campingia.

Moottoritiet ovat Sloveniassa hyväpintaisia verrattuna Saksan vastaaviin teihin. Muutamia
tunneleita, pisimmät niistä yli 10 km ja maksullisia tietenkin.
    Tämä River Camping on vain 2 vuotta vanha ja tiloiltaan huippulaatua, tosin uima-allas oli vielä talven jäljiltä ilman vettä. Paluumatkalla sekin puute oli poistunut ja pääsimme pulahtamaan raikkaaseen veteen.
    Bledin keskustaan pyöräilimme ja sitä reunustavan järven ympäri myös. Erikoinen nähtävyys oli järvessä oleva saari kirkkoineen.
    Tienvarsilla kukkivat luonnonkukat yllättivät monipuolisuudellaan.

Kuva yllä: Bledissä kirkko oli saaressa

Seuraava etappimme olikin Kroatian puolella Umagin kaupunki ja siellä Camping Stella Maris. Koska sesonkiaika ei vielä ollut alkanut, oli vapaita paikkoja reilusti ja saimme valita itsellemme sopivimmat paikat. Alueella oli myös uima-allas ja vesipuisto, meille riitti uiminen altaassa ja aurinkotuolit. Huoltorakennuksia oli useita ja niiden taso kohtuullinen.

Adrianmeren rannalla oli useita hotelleja ja ravintoloita, poikkesimme yhteen rantaravintolaan lupsakkaan sisäänheittäjän innostamina kun lupasi vahtia pyöriämmekin. Puitteet upeat, pöytämme meren ääressä aurinkovarjojen alla, tällä kertaa pihviruuat osoittautuivat paremmiksi kuin kalaruuat (tonnikalapihvi yms.) Onneksi jäätelöannos
jälkiruuaksi pelasti tilanteen.

Matkaa seuraavaan kohteeseen Pulan kaupunkiin oli alle 200 km, matka sujui nopeasti moottoritietä seuraten. Camping alueemme BiVillage oli n.8 km päässä kaupungin keskustasta, juuri sopivan pyöräilymatkan päässä. Pyörätietä ei ollut koko matkalle, mutta ajoimme osan matkasta ajoradan reunassa.

Kuva yllä: BiVillace Camping

Vanhankaupungin tori oli mielenkiintoinen paikka, jossa kahvi ja jäätelöannokset maistuivat meille, paikalliset pappismiehet sen sijaan tyytyivät oluisiin ja pikku purtavaan. Valtaisa Colosseumin raunio keräsi turisteja joukoittain kaupungin historiaa ihmettelemään.

Kolmen yön jälkeen matkamme jatkui maan sisäosassa sijaitsevaan Plitvicka Jezeran luontoalueelle, jossa valitsemamme Camping oli täynnä, mutta paikallinen pihaleirintä pelasti meidät tällä kertaa. Alueen isäntä oli bisnesmies ja tarjosi meille autokyydin luontoalueelle ja nouti myös pois kunhan hänelle soitettaisiin. Mielenkiintoinen kokemus oli sos.tilat, jotka oli tehty talon kellariin pannuhuoneeseen, mutta toimivat. Kemssan tyhjennys osoitettiin pihan likakaivoon, sen totesin läpäisevän jätevedet sopivasti maastoon (näin heillä jätevedet käsiteltiin). Poistuessamme pihasta isäntä totesi samoin kuin tullessamme sinne ”Finland to Nato” naurun saattelemana.
    Paluumatkamme oli alkanut ja suuntautui samaa reittiä Saksaan kuin tullessammekin, jopa Bledin River Campingillä Sloveniassa yövyimme kaksi yötä. Matkalle sattui myös Kaiser Camping Baijerissa yhden yön ajaksi. Siisti alue ja hienot huoltotilat sekä uima-allas, kausipaikkalaisia suurin osa alueelle olevista, pihassa myös P-alue jossa jotkut kulkijat viettivät yönsä.

Kohteemme Bad Waldseessä oli Hymer museo, jonka pihaparkissa vietimme yhden yön muutamien muiden kävijöiden kanssa. Rauhallinen paikka ilman mitään muita palveluja. Museokierros tarjosi kattavan katsauksen matkailuajoneuvojen historiaan ja myös hienosti entisöityihin vetoautoihin.

Kuva yllä: Hymer museo Bad Waldseessä

Matka jatkui kohti pohjoista Saksaa Ulmin kaupunkiin, jossa vietimme kolme yötä DonaBadin Stellplazilla, aluemaksu 15e / yö maksettiin automaattiin, josta sai lipukkeen auton ikkunaan. Sähkön sai kolikolla 50 snt/KWh ja vettä 10snt/10 litraa, kemsan tyhjennys ei maksanut. Suihkut sai viereisessä uimahallissa 2 e/hlö tai 5 e/hlö jos käytti uima-allasta. Baarin WC oli vapaasti käytössä sen aukiollessa. Alueen paikat olivat täynnä koko ajan ja uimahallin P-alueellakin oli yöpyjiä melko paljon.
    Kaupunki on tunnettu vanhasta kirkostaan ja korkeista kellotorneistaan, jotka olivat osittain telineiden peitossa korjaustöiden johdosta. Kirkon kupeella kuulimme kahden katusoittajan musisointia hanureilla ja vakuutuimme heidän uskomattomasta soittotaidostaan. Hyvä pyöräilykaupunki varsinkin joenvarren reittejä käytettäessä.

Kuva yllä: hotelli Saksassa, Ulmin kaupugissa

Matka jatkui kohti Berliiniä ja Bozdamin Campingpark Sanssoucia, alue puustoinen ja järven rannalla. Sosiaalitilat huippuhienot ja alueen ravintolan ruokatarjonta hyvä ja tasokas. Matkamme kallein paikka 51e/vrk. Keisarin linnat ja puistot katsottavissa pyöräilymatkan päässä alueelta.
    Kahdenyön pysähdyksellä suuntasimme matkamme Schweriniin Campingplaz Suduferperleen, joka on järven rannalla ja toimii myös paikallisen venekerhon tukikohtana. Ensimmäisen kerran matkallamme vaadittiin maskeja käytettävän kun asioimme vastaanotossa, virkailijalla ei kuitenkaan ollut vastaavaa.
    Järven ympäri voi kiertää pyörätietä pitkin kaupunkiin. Hieno linna ja puisto järven rannalla. Campingin taso välttävä mutta toimiva.

Matkamme viimeinen etappi Trawemyndeen oli edessä, hyvää pikkutietä ajelimme pikkukylien välillä vauhtia hidastaen. Saavuimme Citti Marketin P-alueelle ja kauppakierroksen jälkeen matkasimme kohti satamaa, jossa aikaa piti kuluttaa aamutunneille asti päästäksemme laivaan ja kotimatkalle.

Neljän viikon kierroksemme oli nyt päättymässä kuten se oli alkanutkin, laivakyydillä Helsinkiin.